środa, 29 kwietnia 2020

Tanecznym krokiem z grami planszowymi.

Kochani, witamy wszystkich w Międzynarodowym Dniu Tańca . Taniec, to rozrywka, która działa jak lekarstwo. Pozytywnie wpływa na całościowy rozwój młodego człowieka. 
A przede wszystkich uruchamia produkcję endorfin czyli hormonów szczęścia. 

Tańczmy więc jak najczęściej, a świat będzie piękniejszy.





I tym tanecznym krokiem przejdźmy


do naszego maratonu z grami       planszowymi.

Na początek Mastermind.
Zdjęcie obok przedstawia grę, która dawno temu pojawiła się w naszym kraju.





MASTERMIND, to typowa gra, która ćwiczy umiejętność logicznego myślenia oraz spostrzegawczość. 

Przeznaczona jest dla dwóch graczy, od ósmego roku życia. Bardzo lubią w nią grać również osoby starsze, dlatego rodzice i dziadkowie są świetnymi towarzyszami w tej fascynującej rozgrywce. Zasady gry są bardzo proste. 

Jeden z graczy wciela się w rolę szyfrującego, a zadaniem drugiego jest odgadnąć kod, który utworzył pierwszy gracz. Taki kod składa się z kolorowych elementów - kołeczków i jest on zakryty odpowiednim elementem.

W odgadnięciu kodu mają pomóc wskazówki, które otrzymuje od przeciwnika po każdym swoim ruchu. 
Przy pomocy białych i czarnych małych kołeczków, odgadujący dowiaduje się ile elementów znajduje się już na swojej pozycji. Zbierając informacje z kolejnych kolejek,        w końcu dochodzi do ostatecznego rozwiązania. 

Poniżej na zdjęciach przedstawiam poszczególne elementy tej gry. W moim domu jest polska wersja tej gry, a oryginał  czyli angielska jej wersja, znajduje się u dziadków moich dzieci. Przyznam szczerze, że gdy byłam w waszym wieku uwielbiałam te grę. Graliśmy w nią z rodzicami i naprawdę świetnie się bawiliśmy. Chociaż początki były trudne.
Jednak do odważnych świat należy! 




GRA W MUCHĘ
W grze mogą brać udział dwie lub wiele osób. Jedna z nich kieruje ruchami muchy mówiąc np. mucha idzie w górę, mucha idzie w dół, mucha idzie w prawo, mucha idzie dwa razy w lewo itp.
Zadaniem pozostałych graczy jest obserwacja niewidzialnych ruchów muchy. Kiedy mucha opuści planszę gracze krzyczą: ,,Wyszła!”. Dodatkowo gracz który pierwszy krzyknął musi określić miejsce, w którym wyszła mucha np. prawy górny róg. Ta osoba jest również kolejną osobą kierującą ruchami muchy.



KARTOFEL
Należy przygotować planszę – kartkę                             z rozmieszczonymi cyframi np. do 20 (jeżeli kartka jest duża można więcej) oraz długopisy dla zawodników( dla każdego zawodnika inny kolor).
W tę grę najlepiej jest grać w parze.
Ustalacie (np. za pomocą wyliczanki) kto pierwszy zaczyna grę. Ta osoba rysuje kółko wokół jedynki     i dowolnie prowadzoną linią łączy ją z dwójką , zakreślając kółko wokół niej. Druga osoba łączy      w ten sam sposób dwójkę z trójką. I tak na przemian zawodnicy zakreślają kółkami, czyli umownymi ,,kartoflami”, poszczególne liczby prowadząc do nich linie. Cała trudność tej gry polega na tym, że linie nie mogą ze sobą stykać się , ani przecinać. Wyjątek – mogą przecinać się z ,,kartoflem”. W grę można grać do momentu przecięcia się linii, albo potraktować każde takie wykroczenie jako punkt karny. Wygrywa ta osoba, która ma mniej punktów karnych.
Grę w muchę i Kartofel można z powodzeniem wykonać samodzielnie. Więc w każdej chwili możecie w nie zagrać. 
Gdy będziecie pochłonięci grami planszowymi, wasze młodsze rodzeństwo może posłuchać bajki o pracowitym i dobrym sercu. "Jutrzenka", to właśnie słuchowisko dla nich.                                                                                      Udanego popołudnia!